Ciśnienie w oponach rowerowych


Jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest prawidłowe? Często pytanie to jest pomijane, a nie powinno, gdyż jest to jeden z ważniejszych parametrów roweru wpływających nie tylko na komfort jazdy ale również na bezpieczeństwo i zużycie części rowerowych. Jednak ze względu na wiele czynników, nie jest łatwo odpowiedzieć na to pytanie. Dlatego stworzyliśmy kalkulator ciśnienia w oponach rowerowych, który podpowie jakie bazowe wartości ciśnienia w kołach rowerowych zastosować w zależności od szerokości opon, wagi rowerzysty, wagi roweru wraz z ekwipunkiem (np. dla rowerów miejskich lub trekkingowych/turystycznych) oraz rozłożenia masy na każde z kół. Wyników obliczeń możesz użyć jako wyjściowych do dalszego eksperymentowania z doborem ciśnienia w oponach rowerowych.




Ciśnienie w oponach rowerowych.














Ciśnienie w oponach - Informacje

Opona jest jedynym elementem roweru, w którym styka się on z drogą. Dlatego można stwierdzić, że bardziej niż inne części rowerowe przyczynia się do właściwości jezdnych roweru.

Jakie ciśnienie w oponach jest prawidłowe?
Ze względu na wiele czynników, nie jest łatwo odpowiedzieć powyższe pytanie. Czynniki wpływające na dobór ciśnienia w oponach rowerowych to m.in.: masa ciała, masa roweru, rozmiar i rodzaj opon, rozkład masy, preferencje rowerzysty, typ nawierzchni itd. Więc nie można podać jednej uniwersalnej wartości ciśnienia ani prostej formuły na jego wyliczenie.

Poniżej opisanych jest kilka czynników, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę przy doborze ciśnienia:
  • Waga - ciśnienie w oponie jest siłą, która kompensuje wagę rowerzysty, bagażu i roweru podczas jazdy. Im większa waga systemu (rower + kierowca + bagaż), tym wyższe powinno być ciśnienie w oponach.
  • Szerokość opon - im szersza opona, tym mniejsze ciśnienie potrzebne jest na utrzymanie obręczy kół z dala od nawierzchni.
  • Kompromisy - aby dobrać właściwe ciśnienie należy ustalić kompromis pomiędzy wysokim a niskim ciśnieniem biorąc pod uwagę:
    • Uszkodzenia - przy niższym ciśnieniu opona ma mniejszą objętość i twardość. W takiej sytuacji najeżdżając na wystającą płaską przeszkodę (np. kamień, krawężnik itp.) istnieje prawdopodobieństwo uszkodzenia opony (przez obręcz) w dwóch miejscach tzw. ugryzienie węża. Przy wysokim ciśnieniu opona jest bardzo twarda - w tym przypadku najechanie na ostry przedmiot (np. szkło, niewielki kamień, ułamaną gałąź itp.) może skutkować szybkim przebiciem opony.
    • Komfort jazdy - mniejsze ciśnienie powietrza w oponach rowerowych pozwala na większą deformację opony i jej elastyczność. Dzięki temu podczas jazdy po nierównym terenie opona taka pochłania więcej energii co prowadzi do zmniejszenia wibracji i bardziej komfortowej jazdy. Przy mocno napompowanej oponie rowerowej, tym samym twardej, podczas szybkiej jazdy po nierównym terenie drgania mogą być tak duże, że lepiej założyć ochraniacz i nie tylko na zęby ;).
    • Opór - wysokie ciśnienie w oponach powoduje, że mają one mniejszą powierzchnię styku z nawierzchnią. Dzięki temu tarcie jest mniejsze, a to powoduje mniejszy opór, łatwiejsze toczenie się opony i szybszą jazdę przy mniejszym wysiłku. W przypadku równych nawierzchni słabo napompowana opona rowerowa działa odwrotnie - poprzez większą powierzchnię styku powodować będzie większe tarcie, opór i zmęczenie jazdą, a nawet szybsze zużycie opony.
Każda opona rowerowa jest opatrzona napisem minimalnego i maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia (na boki opony). Wartości te są jedynie przybliżonymi wartościami orientacyjnymi, których jednak nie należy przekraczać. Gumowy płaszcz opony może zostać uszkodzony, jeśli rzeczywiste ciśnienie w oponie spadnie poniżej podanego zakresu, ponieważ opona zostanie poddana nadmiernym naprężeniom, a boki pękną. Z drugiej strony, wartość ciśnienia powyżej maksymalnej wartości może doprowadzić nawet do rozerwania opony. Optymalna wartość ciśnienia jest zatem gdzieś pomiędzy tymi dwiema wartościami granicznymi.




Użytkownicy tego kalkulatora korzystali również

Mnożenie ułamków krok po kroku.

Dzięki kalkulatorowi pomnożysz dowolne dwie liczby mieszane lub ułamki właściwe i ułamki niewłaściwe.
Kalkulator krok po kroku przedstawi w wyniku wykonane działania na ułamkach oraz poda wyjaśnienia wykonywanych czynności. Dowiesz się jak uprościć ułamki, jak ustalić najmniejszą wspólną wielokrotność oraz największy wspólny dzielnik.

Rozmiar kątowy

Dzięki kalkulatorowi obliczysz rozmiar kątowy czyli kąt pomiędzy skrajnymi promieniami tworzącymi obraz tego obiektu, dobiegającymi do punktu, w którym znajduje się obserwator.

Moc mechaniczna (moc z pracy)

Dzięki kalkulatorowi obliczysz w szybki sposób moc mechaniczną czyli moc określaną stosunkiem pracy mechanicznej do czasu. Obliczysz również pracę na podstawie mocy i czasu oraz czas mając daną pracę i moc.

Dzienny kalkulator kalorii. Czyli ile potrzebujemy dziennie by schudnąć, przytyć lub utrzymać wagę.

Kalkulator zapotrzebowania kalorycznego pomoże stworzyć odpowiednią dietę. Odpowie na pytanie jakie jest nasze dzienne zapotrzebowanie na kalorie i ile dziennie potrzebujemy spożyć węglowodanów, protein oraz tłuszczów aby przytyć lub schudnąć o podaną wagę w ciągu określonego czasu.
Do wyboru mamy kilka najpopularniejszych wzorów do obliczenia podstawowego tempa metabolizmu. W wyniku otrzymamy również siedmiodniowy naprzemienny cykl kaloryczny dzięki, któremu przy długotrwałych dietach możemy "oszukać" organizm spożywając różne wartości kaloryczne dziennie jednocześnie zachowując dietę tygodniową.

Z kalkulatora korzystano 659 razy.



Komentarze



Komentarze (0)

Nikt nie komentował jeszcze. Nie wstydź się, bądź pierwszy/a ;)

Dodaj komentarz

* Wymagane informacje
1000
Captcha Image




Podręczny kalkulator online



cisnienie_w_oponach_rowerowych